THE READABILITY OF REFERENTIAL BOOK USED IN ENGLISH LANGUAGE EDUCATION DEPARTMENT

Putri, Olivia Annatasha (2023) THE READABILITY OF REFERENTIAL BOOK USED IN ENGLISH LANGUAGE EDUCATION DEPARTMENT. Skripsi thesis, Universitas PGRI Adi Buana Surabaya.

[thumbnail of 1. COVER.pdf] Text
1. COVER.pdf

Download (579kB)
[thumbnail of 2. ABSTRACT.pdf] Text
2. ABSTRACT.pdf

Download (258kB)
[thumbnail of 3. CHAPTER I.pdf] Text
3. CHAPTER I.pdf

Download (277kB)
[thumbnail of 8. REFERENCES.pdf] Text
8. REFERENCES.pdf

Download (279kB)
[thumbnail of 9. APPENDICES.pdf] Text
9. APPENDICES.pdf

Download (517kB)

Abstract

Teachers frequently use textbooks as a media resource for their teaching and student learning. It is essential for students to understand the textbook being utilized. However, the majority of research revealed that the textbooks used did not correspond to the actual level of students. Therefore, this study aimed to investigate the textbook's readability level as well as any potential factors influencing its readability. This research employed a descriptive quantitative method to identify the readability of the textbook using the Miyazaki EFL Readability Index and students' judgments, as well as providing its readability factors. The object of the study was the Morphology textbook, and 36 English Language Education Department students batch 2021 who are studying Morphology and Syntax courses at University of PGRI Adi Buana Surabaya. The first findings of the present study demonstrate that the textbook's readability using the Miyazaki EFL Readability Index had a very difficult readability level and best suited for graduate university students. The second finding that related to students' judgment of the textbook's readability showed that there were 68.52% of students or 25 students agree that the textbook was difficult to read. The third findings indicated that the percentage of factors affecting the textbook’s readability was 66.67% including the influence of reader factors (22.22%) and text factors (44.44%).

Guru sering menggunakan buku teks sebagai sumber media untuk mengajar dan belajar siswa. Sangat penting bagi murid untuk dapat memahami buku teks yang digunakan. Namun, sebagian besar penelitian mengungkapkan bahwa buku teks yang digunakan tidak sesuai dengan tingkatan siswa yang sebenarnya. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki tingkat keterbacaan buku teks serta faktor-faktor potensial yang mempengaruhi keterbacaannya. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif untuk mengidentifikasi tingkat keterbacaan buku menggunakan Miyazaki EFL Readability Index dan penilaian siswa, serta memberikan faktor keterbacaannya. Objek penelitian adalah buku Morfologi dan 36 mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris angkatan 2021 yang sedang menempuh mata kuliah Morfologi dan Sintaks di Universitas PGRI Adi Buana Surabaya. Temuan pertama dari penelitian ini menunjukkan bahwa keterbacaan buku tersebut menggunakan Indeks Keterbacaan EFL Miyazaki memiliki tingkat keterbacaan yang sangat sulit dan sangat cocok untuk mahasiswa pascasarjana. Temuan kedua terkait penilaian siswa terhadap keterbacaan buku menunjukkan bahwa terdapat 68,52% siswa atau 25 siswa setuju bahwa buku tersebut sulit dibaca. Temuan ketiga menunjukkan bahwa persentase faktor yang mempengaruhi keterbacaan buku tersebut adalah 66.67% termasuk pengaruh faktor pembaca (22,22%) dan faktor teks (44,44%).

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora (FISH) > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Ms. Olivia Annatasha Putri
Date Deposited: 04 Sep 2023 03:04
Last Modified: 04 Sep 2023 03:04
URI: https://repository.unipasby.ac.id/id/eprint/5485

Actions (login required)

View Item
View Item