EFL STUDENTS AND TEACHER PERCEPTIONS OF USING GOOGLE JAMBOARD AS CREATIVE MEDIA IN ENGLISH CLASSROOM

Diniyah, Alfi Nur (2023) EFL STUDENTS AND TEACHER PERCEPTIONS OF USING GOOGLE JAMBOARD AS CREATIVE MEDIA IN ENGLISH CLASSROOM. Skripsi thesis, UNIVERSITAS PGRI ADI BUANA SURABAYA.

[thumbnail of 1. HALAMAN DEPAN.pdf] Text
1. HALAMAN DEPAN.pdf

Download (495kB)
[thumbnail of 2. ABSTRAK.pdf] Text
2. ABSTRAK.pdf

Download (95kB)
[thumbnail of 3. BAB I.pdf] Text
3. BAB I.pdf

Download (106kB)
[thumbnail of 8. DAFTAR PUSTAKA.pdf] Text
8. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (161kB)
[thumbnail of 9. LAMPIRAN.pdf] Text
9. LAMPIRAN.pdf

Download (1MB)

Abstract

Kreativitas adalah segala kegiatan yang membawa hasil yang inovatif, bermanfaat, dan mudah dipahami. Dalam pembelajaran dikelas, guru membutuhkan aplikasi untuk mendukung proses belajar mengajar. Google Jamboard adalah papan tulis digital yang telah terintegrasi dengan berbagai layanan cloud untuk memfasilitasi kolaborasi antara guru dan siswa agar pembelajaran menjadi lebih menarik dan interaktif di dalam kelas. Aplikasi Google Jamboard menjadi alternatif bagi guru bahasa Inggris dalam materi ajar yang membutuhkan detail dan dapat membantu siswa dalam mengeksplorasi ide-ide mereka dalam proses pembelajaran. Secara lebih khusus, tesis ini membahas persepsi guru dan siswa tentang Google Jamboard sebagai media kreatif di kelas bahasa Inggris. Metode penelitian dalam penelitian ini adalah kualitatif dan desain studi kasus. Metode ini digunakan untuk mengetahui eksplorasi dan pemahaman makna individu atau kelompok mengenai masalah sosial manusia. Subyek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas XI SMA Negeri 4 Sidaorjo. Data dalam penelitian ini diperoleh dari wawancara sebagai data primer, dan observasi sebagai data pendukung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persepsi guru terhadap Google Jamboard dibagi menjadi dua, Google Jamboard membantu guru menjadi lebih kreatif di kelas bahasa Inggris dan Google Jamboard mendukung guru untuk menyampaikan materi di kelas bahasa Inggris. Kedua, hasil persepsi siswa dibagi menjadi tiga, Google Jamboard mendukung kreativitas siswa di kelas; Siswa memahami materi dengan mudah menggunakan Google Jamboard; Google Jamboard mendukung interaksi guru-siswa saat belajar di kelas. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa Google Jamboard merupakan media yang tepat bagi guru dan siswa untuk lebih kreatif dalam kelas Bahasa Inggris.
Kata kunci: Google Jamboard; Media Kreatif; Kelas Bahasa Inggris.

Creativity is all activities that bring results that are innovative, useful, and easy to understand. In classroom, teachers need an application to support the teaching and learning process. Google Jamboard is a digital whiteboard that has been integrated with various cloud services to facilitate collaboration between teachers and students to make learning more interesting and interactive in the classroom. Google Jamboard application is an alternative for English teachers in teaching material that requires detail and can help students explore their ideas in the learning process. More specifically, this thesis discusses teacher’s and students’ perceptions of Google Jamboard as creative media in English classrooms. The research method used in the study is qualitative and a case study design. This method is used to determine the exploration and understanding of the meaning of individuals or groups regarding human social problems. These research subjects were teacher and students grade 11th in SMA Negeri 4 Sidaorjo. The data in this research are from interviews as primer data, and observation as supporting data. The results of the study show that teacher’s perception of Google Jamboard is divided into two, Google Jamboard helps teacher become more creative in English classroom and Google Jamboard supports teacher in convey the material in English classroom. Second, the results of students perception are divided into three, Google Jamboard supports the students’ creativity in classroom; The students understand the material more easily using Google Jamboard; Google Jamboard supports teacher-student interaction when learning in classroom. Based on the results of the study it can be concluded that Google Jamboard is the appropriate medium for teacher and students to be more creative in English classroom.
Keywords: Google Jamboard; Creative Media; English Classroom.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Fakultas Keguruan (FGr) > Pendidikan Bahasa Inggris S1
Depositing User: Mrs. Alfi Nur Diniyah
Date Deposited: 28 Aug 2024 05:26
Last Modified: 28 Aug 2024 05:26
URI: https://repository.unipasby.ac.id/id/eprint/5558

Actions (login required)

View Item
View Item