Yulita, Farisa Rahma (2023) TIKTOK AS A LEARNING MEDIA IN TEACHING SPEAKING SKILL: EFL STUDENTS' PERCEPTION. Skripsi thesis, UNIVERSITAS PGRI ADI BUANA SURABAYA.
1. Cover.pdf
Download (843kB)
2. ABSTRACT.pdf
Download (335kB)
3. CHAPTER 1.pdf
Download (279kB)
8. REFERENCES.pdf
Download (395kB)
9. APPENDIX.pdf
Download (1MB)
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplor persepsi siswa terhadap penggunaan TikTok sebagai media pembelajaran untuk mengajarkan kemampuan berbicara siswa. Di era digital ini, sosial media berperan penting dalam kehidupan manusia. Termasuk dalam menunjang proses pendidikan. TikTok sebagai salah satu media sosial yang paling banyak digunakan oleh masyarakat saat ini dipercaya dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Data dari penilitian ini adalah penyataan-pernyataan dari sesi interview yang dilakukan oleh lima orang siswa kelas 11 di SMA Sejahtera Surabaya sebagai sumber data. Hasil yang didapat dari penelitian ini yakni 3 persepsi berbeda yang dimiliki oleh siswa. Pertama, TikTok dapat digunakan sebagai media pembelajaran tambahan karena TikTok menyediakan konten yang sangat bervariasi sehingga siswa dapat mempelajari materi yang tidak ia pahami ketika dikelas. Kedua, TikTok dapat digunakan sebagai media pembelajaran interaktif karena TikTok memiliki fitur-fitur yang menarik yang membuat siswa menjadi tertarik untuk berpartisipasi aktif selama dikelas. Selain itu, durasi video nya cukup singkat sehingga membuat siswa menjadi tidak mudah bosan. Terakhir, TikTok dapat meningkatkan level kepercayaan diri siswa dalam berbicara bahasa inggris karena TikTok menyediakan berbagai macam latihan berbicara bahasa inggris yang dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa dan membuat mereka menjadi leBih percaya diri.
This study aims to explore students' perceptions of using TikTok as a learning medium to teach students' speaking skills. In this digital era, social media plays an important role in human life including in supporting the educational process. TikTok as one of the most widely used social media by the public is currently believed to be able to improve students' speaking skills. The data from this research are statements from interview sessions conducted by five students in 11th grade at SMA Sejahtera Surabaya as a data source. The results obtained from this study are 3 different perceptions held by students. First, TikTok can be used as an additional learning medium because TikTok provides very varied content so students can learn material that they don't understand in class. Second, TikTok can be used as an interactive learning media because TikTok has interesting features that make students interested in participating actively during class. In addition, the duration of the video is quite short so that students don't get bored easily. Finally, TikTok can increase students' level of confidence in speaking English because TikTok provides various kinds of English speaking exercises that can improve students' speaking skills and make them more confident.
Item Type: | Thesis (Skripsi) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) P Language and Literature > PE English P Language and Literature > PN Literature (General) |
Divisions: | Fakultas Keguruan (FGr) > Pendidikan Bahasa Inggris S1 |
Depositing User: | Ms. Farisa Rahma Yulita |
Date Deposited: | 23 Aug 2024 08:55 |
Last Modified: | 23 Aug 2024 08:55 |
URI: | https://repository.unipasby.ac.id/id/eprint/5458 |