EXTERNAL FACTORS OF EFL STUDENTS’ SPEAKING ANXIETY AT SENIOR HIGH SCHOOL: STUDENTS’ PERSPECTIVES

TAHARMA, PROKALIA LUSIA (2023) EXTERNAL FACTORS OF EFL STUDENTS’ SPEAKING ANXIETY AT SENIOR HIGH SCHOOL: STUDENTS’ PERSPECTIVES. Skripsi thesis, Universitas PGRI Adi Buana Surabaya.

[thumbnail of HALAMAN DEPAN PROKALIA.pdf] Text
HALAMAN DEPAN PROKALIA.pdf

Download (418kB)
[thumbnail of ABSTRACT PROKALIA.pdf] Text
ABSTRACT PROKALIA.pdf

Download (373kB)
[thumbnail of CHAPTER 1 PROKALIA.pdf] Text
CHAPTER 1 PROKALIA.pdf

Download (581kB)
[thumbnail of REFERENCES PROKALIA.pdf] Text
REFERENCES PROKALIA.pdf

Download (324kB)
[thumbnail of APPENDICES PROKALIA.pdf] Text
APPENDICES PROKALIA.pdf

Download (847kB)

Abstract

ABSTRACT
Prokalia Lusia Taharma (2022). External Factors of EFL Students’ Speaking Anxiety at Senior High School: Students’ Perspectives. The paper of English Education Department as Faculty of Social Science and Humanities of PGRI Adi Buana University Surabaya 2022.

Keywords: external factors of speaking anxiety, speaking, speaking anxiety.

The average student in Indonesia has a high level of Indonesian anxiety in speaking simply because it is caused by the self-confidence in front of a large group of people, anxiety about being prepared nervous, fear of making mistakes, and fear of being judged by others. Anxious students tend to think about negative evaluations from others. The objective of this research was to find out the external factors of EFL students’ speaking anxiety from students’ perspective at the students’ 10th grade of SMAN 22 Surabaya. The research method used in this case is qualitative with a case study design. This method is used to determine the phenomenon seen from the participant’s point of view.
The researcher examines the above phenomena in-depth, holistically, and comprehensively. In collecting the data, the researcher used in-depth individual interview and Focus Group Discussion (FGD). This study revealed several significant causes that contribute to an EFL student’s speaking anxiety from students’ perspectives. Factor contribute to anxiety comes from students such as fear of making a mistake or being judge, fear of being center of attention, student’s belief about the language learning, and also lack of preparation and lack of practice. Factor contribute to anxiety comes from teacher such as teacher teaching technique and the teacher correction. Most of the causes derive from a seeling of fear towards negative judgements, which lead to other problems such as communication apprehension; lack of vocabulary, grammar, and pronunciation, and low self-confidence. With the existence of causes found, the student admitted that she commits to anxiety during their speaking performance.

ABSTRAK
Prokalia Lusia Taharma (2022). Faktor Eksternal Kecemasan Berbicara Siswa EFL di SMA: Perspektif Siswa. Makalah Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas PGRI Adi Buana Surabaya 2022.

Kata kunci: faktor eksternal kecemasan berbicara, berbicara, kecemasan berbicara.
Rata-rata siswa di Indonesia memiliki tingkat kecemasan bahasa Indonesia yang tinggi dalam berbicara hanya karena disebabkan oleh rasa percaya diri di depan sekelompok besar orang, kecemasan mempersiapkan diri gugup, takut melakukan kesalahan, dan takut dihakimi. Siswa yang cemas cenderung memikirkan evaluasi negatif dari orang lain. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor eksternal kecemasan berbicara siswa EFL dari sudut pandang siswa kelas 10 SMAN 22 Surabaya. Metode penelitian yang digunakan dalam hal ini adalah kualitatif dengan desain studi kasus. Metode ini digunakan untuk menentukan fenomena dilihat dari sudut pandang partisipan.
Peneliti mengkaji fenomena di atas secara mendalam, holistik, dan komprehensif. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan wawancara individu yang mendalam dan Focus Group Discussion (FGD). Studi ini mengungkapkan beberapa penyebab signifikan yang berkontribusi pada kecemasan berbicara siswa EFL dari sudut pandang siswa. Faktor penyebab kecemasan berasal dari siswa seperti takut melakukan kesalahan atau dihakimi, takut menjadi pusat perhatian, keyakinan siswa tentang pembelajaran bahasa, dan juga kurangnya persiapan. Faktor penyebab kecemasan berasal dari guru seperti teknik mengajar guru dan koreksi dari guru. Sebagian besar penyebabnya berasal dari rasa takut terhadap penilaian negatif, yang menyebabkan masalah lain seperti ketakutan komunikasi; kurangnya kosakata, tata bahasa, dan pengucapan, dan kepercayaan diri yang rendah. Dengan ditemukannya penyebab-penyebab tersebut, siswa tersebut mengaku mengalami kecemasan pada saat penampilan berbicaranya.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: Fakultas Keguruan (FGr) > Pendidikan Bahasa Inggris S1
Depositing User: Mrs Prokalia Lusia Taharma
Date Deposited: 03 Sep 2024 08:04
Last Modified: 03 Sep 2024 08:04
URI: https://repository.unipasby.ac.id/id/eprint/5466

Actions (login required)

View Item
View Item